Lieve mensen,
“Yogas citta-vrtti-nirodhah” is de tweede zin c.q. algoritme uit de Yoga-Sutra’s van Patañjali.
Vertaald dus als “Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest”.
Een zin waar een hele wereld achter schuilt en waarmee ooit mijn Yoga-opleiding begon.
De Yoga-Sutra’s omvat bijna 200 van dit soort korte en bondige uitspraken in het Sanskriet, waarin Yoga als wetenschap uiteengezet wordt. Het is de basistekst van de klassieke Yoga.
Het grappige is dat die wervelingen nu juist de vertragende factor waren van deze nieuwsbrief.
Want waar begin je en waar eindig je?
In de essentie is alles eigenlijk heel simpel. Als je nu naar buiten gaat en op een mooie plek gaat zitten, staan of liggen en puur ademen en in aandacht zijn, valt alles samen.
Wat brengt ons dan steeds in beweging?
Naast de basisbehoeften van eten & drinken en slapen, is het bij de mens vooral het denken, de geest, dat maakt dat er continu iets moet. Uiteraard verschilt het per persoon hoe actief hij of zij is – in denken, actie, vermogen tot zitten, enz. – en bepaalt de basisconstitutie (beïnvloed in het verdere leven uiteraard door omstandigheden, omgeving, familiepatronen, enz.) welke kwaliteit voorop loopt.
Over deze ‘dosha’s’, basisconstituties die verbonden zijn met de vijf elementen, later meer…;-)
Alles komt in drie: man+vrouw=kind. Als het donker (toestand) is, is er een handeling nodig om tot licht te komen.
Als je honger hebt (constatering roept behoefte op) zoek je naar eten, consumeert (acties) en is er uiteindelijk voldoening (verlichting).
Deze drie kwaliteiten worden vanuit de Yoga de ‘guna’s’ genoemd: tamas (traagheid), raja (dynamiek) en sattva (verlichting). In een van de komende lessen zal ik dit via onze beoefening zichtbaar maken.
Waar het in het kader van de wervelingen om gaat, is dat deze verschillende kwaliteiten in ons de geest beïnvloeden. Het denken is namelijk heel snel.
Alles wat we doen, horen, voelen, zien, aan informatie tot ons nemen, roept associaties op. Herinneringen, ervaringen, ook van onze (voor)ouders worden opgeslagen in ons systeem. De geest wil alles begrijpen en/of controleren. Sta maar eens stil bij de hoeveelheid gedachten die er in jou op een dag voorbijkomen…
En dan heb ik het ook over ‘iets vinden’ van de mensen om je heen, actualiteiten, eigen gedrag…
Tussen al die gedachten is er vaak maar weinig ruimte over om daadwerkelijk te voelen of richting te bepalen.
Zo ook dus met deze nieuwsbrief, haha!
Voordat ik het wist, had ik al vele bomen opgezet en ontstond er een heel bos van informatie. Zo werkt het nu eenmaal, zeker bij iemand met een vata-overheersende basisconstitutie. Maar daarover dus later meer 🙂
Eigenlijk laat het volgende filmpje heel mooi én grappig (blijf kijken!) zien hoe de geest, de ‘Monkey Mind’ werkt.
En waarom mediteren zin kan hebben.
En doortrekkend naar de de Yoga die we beoefenen: waarom we Yoga doen vanuit aandacht en bewustzijn.
Want mediteren is óók stilzitten én je vindt het meditatieve in het doen van asana’s (lichaamshoudingen) en pranayama’s (adembeheersingsoefeningen).
Deze week en de afgelopen twee weken zijn we veel bezig geweest met het doen van torsies, waarbij zowel de wervel(!)kolom als de buik&organen aangesproken worden. We hebben onszelf fysiek als het ware uitgewrongen en daarmee ook emotioneel en mentaal. Immers: als het onrustig in het hoofd is, heeft dat zijn weerslag op het lichaam en de algehele vitaliteit. Als we ons het hoofd breken van de zorgen, voel je dat in het lichaam: knoop in je maag, onrustige darmen, pijn in de rug, enz.
Andersom gaat dit ook op: als we fysieke problemen hebben zal onze kijk op het leven ook beïnvloed worden.
Zonder altijd direct op zoek te gaan naar oplossingen – als er al iets opgelost moet worden – bieden de vele aspecten binnen de Yoga de mogelijkheid om op onderzoek uit te gaan.
Naar wat jou beweegt, tegenhoudt, pijn doet, vreugde geeft, wat jouw kwaliteiten en valkuilen zijn en hoe deze met elkaar te verbinden.
Want verbinden, dat is de betekenis van Yoga.
Je begrijpt: wordt vervolgd…
Tot slot over de wervelingen die soms nodig zijn om de boel in beweging te zetten en op te schonen: uiteindelijk wordt troebel water pas helder als je het met rust laat.